Anna Svärds blogg

Differentialekvationer del 1

Nu har vi kommit fram till differentialekvatoner. Jag tänkte att i år ska jag börja lite annorlunda mot vad jag tidigare och gjort.

Provet – hur får man det till ett inlärningstillfälle?

Jag ser proven på kursen fram till det sista provet som en inlärningsmöjlighet för eleverna och säger också så. Här ser de vad de inte riktigt hade grepp om och behöver öva mer på. Jag upplever dock att eleverna är väldigt fixerade vid vilket betyg ett visst prov genererade.

Kedjeregeln igen - en lessonstudy med mig själv

Jag har tidigare skrivit om kedjeregeln i denna blogg. Uppgifterna i E-kursen är av följande karaktär:

En sten kastas i vattnet och en ring sprids på vattnet. Radien i cirkeln ökar med den konstanta hastigheten 1,5 m/s. Med vilken hastighet ändras cirkelns area då radien är 1,0 m?

Faktorsatsen

Som förberedelse inför faktorsatsen fick eleverna denna gruppuppgift som en repetition av andragradsfunktioner i B-kursen. Vi gjorde uppgiften på slutet av lektionen innan faktorsatslektionen.

Att befästa och läsa själv

Här nere i södra landet har influensan härjat, men efter ett stärkande sportlov är vi igång igen. Innan sportlovet avslutade vi första kapitlet som handlade om komplexa tal. Det sista vi gjorde var polynomdivision och faktorsatsen.

En vanlig vecka

Förra veckan hade vi ett kort läxförhör i Ma E. Eleverna hade inga hjälpmedel, ingen räknare och inget formelblad. Det gick bra, men det var någon som inte riktigt hade koll på hur man skrev på polär form.

Polär form - kan vi inte alltid använda det?

Förra veckan började vi med en repetition av vad vi redan gjort i komplexa tal. Sedan var det dags för det komplexa talplanet igen. Lektionens syfte var att eleverna skulle kunna markera z i det komplexa talplanet då │z-2+i│<3 och kunna förklara varför det såg ut så också. Vi arbetade alltså lite med vektorer!

En givande träff med mina nordiska kollegor

Jag fick förra helgen tillfälle att tala med norska gymnasielärare i matematik. De visade vilka uppgifter de arbetade med och det var mycket modelleringsuppgifter i de norska skolorna. Sånt som vi i Sverige inte riktigt hinner med. De läste i för sig inte komplexa tal men jag var tvungen att fråga hur många timmar matematik de läste egentligen.

Ny termin - ny klass

Ny termin, ny klass. Efter ett härligt jullov är vi igång igen.

Förlängd kurs - lättnad!

Jag har inte skrivit på ett tag eftersom mina barn varit sjuka igen. Det visade sig att en viss bakterier härjat här i byn. Bakterien gav flera veckors återkommande förkylningar. Eftersom mina elever missat många lektioner så kommer kursen att förlängas några veckor in på vårperioden. Vilken lättnad!

Prenumerera på innehåll